سبد خرید

هفته کتاب(آبان ماه) فرصت خوبی است که نمایشگاه بین المللی کتاب با شیوه مطلوب در آن زمان برگزار شود.

۱- نمایشگاه ایده­آل کتاب چه شرایطی دارد ؟
برای پاسخ به این سؤال لازم است در ابتدا به معنی دو کلمه نمایشگاه و ایده­آل توجه بیشتری داشته باشیم نمایشگاه به معنی محل نمایش دادن و ایده­آل به معنی آرزوی عالی و این یک عنوان کلی است، برای دستیابی به نمایشگاه ایده­آل کتاب باید هدف را مشخص نمود، بسته به تعریف هدف در این خصوص می­توان بیشتر بحث نمود.
جزء به جزء عناصر و تک تک عوامل می­توانند در تحقق یک آرزوی عالی نقش مؤثر داشته باشند.
اگر عنصر مخاطب هدف اصلی باشد باید سایر شرایط و امکانات در اختیار این هدف قرار گیرد که این مسأله نیازمند بحث­های مفصلی است.
۲- آیا نمایشگاه بین­المللی کتاب فعلی که برگزار می­شود از نظر شرایط مکانی، زمانی و مخاطب با نمایشگاه ایده­آل همخوانی دارد ؟
باید اذعان نمود که نمایشگاه بین­المللی کتاب با زحمات فراوانی از سوی مسئولین مربوطه برپا می­شود و با شرایط و امکانات موجود نمره­ی خوبی را هم کسب می­کند ولی با توجه به سؤال شما که می­خواهید آن را با نمایشگاه ایده­آل مقایسه کنیم شاید لازم باشد امکانات نرم­افزاری و سخت­افزاری در نظر گرفته شود ولی فارق از همه­ی این مسائل نکاتی به ذهن من می­رسد:
– به نظر می­رسد در نمایشگاه فعلی هدف اصلی فروش است.
– اطلاع­رسانی کاملاً در خدمت فروش قرار دارد.
– به علت حجم بالای اطلاع­رسانی مخاطب سر در گم می­شود.
– افراد کتابخوان چندان به هدف­های خود در نمایشگاه نمی­رسند.
– همه اقشار برای بازدید به نمایشگاه می­آیند.
– حضور متصدیان فروش به جای کارشناسان تخصصی حوزه کتاب.
– هر سال فقط ده روز به کتاب فکر می­کنیم.
– کتاب­های یکدوره­ی طولانی که سالیان گذشته هم عرضه شده­اند در معرض فروش قرار می­گیرند.
– به نظر بنده هفته کتاب (آبانماه) فرصت خوبی است که نمایشگاه بین­المللی کتاب درآن زمان برگزار شود.
در واقع نمایشگاه فعلی همه­ی اهداف حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی را می­خواهد ظرف مدت ده روز محقق کند که این مسأله شدنی نیست و به همین منظور نقاط ضعف آن ملموس می­شود.
برای رسیدن به شرایط مطلوب باید برنامه­های جدی در این زمینه داشته باشیم، برگزاری نمایشگاههای تخصصی کتاب در طول ایام سال و با شرایط مناسب می­تواند ما را در سوق دادن به هدف اصلی یعنی (مخاطب) یاری رساند.
۳- با فروش کتاب در نمایشگاه موافقید؟
در تعریف فعلی که در واقع می­توان از نمایشگاه به عنوان یک فروشگاه بزرگ کتاب نام برد بله! ولی اگر امکان برگزاری نمایشگاههای تخصصی وجود داشته باشد خیر.
فروش مستقیم کتاب در نمایشگاه بین­المللی و نمایشگاههای استانی و … عرصه را برای خرده­فروشی­ بالاخص کتابفروشی­ها تنگ­تر می­کند، در واقع بخش قابل توجهی از گردش مالی نشر کشور در یک دوره زمانی کوتاه اتفاق می­افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...
preloader