دوشنبه ، ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱ : ۲۲
 
کتاب ها
اخلاق
ادبیات و هنر
اقتصاد
انقلاب اسلامی
بینش و اندیشه
پرسمان
تاریخ و تمدن
آداب طلبگی
سیاست
سیرهای مطالعاتی(سما)
عرفان
غرب شناسی
فقه و حقوق
فلسفه
فرهنگ پژوهی
کلام و دین پژوهی
کرسی های نظریه پردازی
قرآن و حدیث
معرفت شناسی
مجموعه چشم انداز امام علی(ع)
منطق فهم دین
مجموعه چلچراغ حکمت
مشق آزاد
مدیریت اسلامی
مجموعه از نگاه نبوی(ص)
مطالعات فرهنگی و اجتماعی
مطالعات زن و خانواده
نشریات
فصلنامه قبسات
فصلنامه کتاب نقد
فصلنامه ذهن
فصلنامه اقتصاد اسلامی
فصلنامه حقوق اسلامی
فصلنامه الحکمه
ماهنامه زمانه
دانشنامه ها
دانشنامه امام علی(ع)
دانشنامه فاطمی(س)
دانشنامه قرآن شناسی
مشاهده آثار
کانال تلگرام سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
کانون اندیشه جوان
باشگاه اندیشه
مجمع ناشران انقلاب اسلامی
انتشارات سروش
شرکت توزیع کتاب و محصولات فرهنگی ترنج
پایگاه نشریات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
پاتوق کتاب فردا
سه شنبه ، ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
کتاب چگونه یک گروه را اداره کنیم؟ ایستگاه اتوبوس! مجموعه فعالان فرهنگی دفتر دوازدهم اثر رامین تبرایی منتشر شد.

در تعریف گروه باید آن را عبارت از دو یا چند فرد دانست که با یکدیگر در تعامل بوده و به هم وابسته‌اند، از یکدیگر آگاهی دارند و با تعامل اجتماعی بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. افراد گروه‌های کاری غالباً برای نیل به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند. دو پلیس در یک ماشین گشت، یک گروه محسوب می‌شوند، اما تعدادی از مسافرین در یک هواپیما یک گروه محسوب نمی‌شوند؛ چون شرایط آنها با تعریف ارایه شده همخوانی ندارد. گروه‌ها عناصر تشکیل دهنده سازمان هستند.
باید اشاره داشت که تفاوت‌ زیادی میان اصطلاحات گروه، تیم، کمیته و مفاهیم مشابه وجود دارد؛ به عنوان نمونه همه تیم‌ها گروه هستند، اما همه گروه‌ها الزاماً تیم نیستند. در تیم‌ها مهارت‌های اعضاء مکمل یکدیگر است. همچنین رهبر تیم، نقش‌های رهبری را تقسیم می‌کند در حالی‌که نقش رهبری در گروه کاملاً برجسته است و ما تقسیم رهبری به گونه‌ای که در تیم‌ها می‌بینیم را در اینجا مشاهده نمی‌کنیم. کمیته‌ نیز، گروهی از کارکنان بخش‌های متفاوت یا مشابه سازمان هستند که تنها به منظور ارایه راهکارها گرد هم آمده‌اند تا مسأله‌ای خاص را بررسی کنند و راهکارهای لازم را به مدیریت ارایه دهند. این کمیته‌ها دائمی هستند. «کمیته ویژه» نیز به منظور بررسی و حلّ و فصل مسایل ناگهانی تشکیل می‌شود و موقتی هستند. اما آنچه که در این کتاب به آن توجه می‌شود نحوه تعامل افراد در قالب گروه است نه توجه به تفاوت اصطلاحات یادشده!
با وجود تمام مزایایی که کار در گروه دارد، اما به خوبی می‌دانید که کار در گروه با مشکلاتی روبرو خواهد بود: وجود اعضا با تفاوت ‌های فردی و نامتجانس، انگیزه‌های متفاوت، سطوح دانش و تخصص‌های گوناگون و... از جمله مواردی هستند که می‌توانند گروه را با مشکلات و کار در آن را با کندی روبه‌رو کنند. در نتیجه، حضور در گروه و کار با آن مستلزم برخورداری از مهارت‌هایی است که بتوان بر اساس آنها از تعارض‌های درون گروه دور ماند و کارها را مدیریت کرد. در این میان، مدیریت گروه به دلیل نقش حساسی که دارد، باید با برخی مهارت‌ها به منظور اداره گروه آشنا باشد. اگرچه برخورداری تام و تمام از این قبیل مهارت‌ها مستلزم شرکت در کارگاه‌هایی است که بدین منظور تشکیل می‌شوند، اما با این همه ما در این کتاب تلاش کرده‌ایم تا به صورت مختصر برخی از مهم‌ترین موارد برای اداره مطلوب یک گروه را برای فعالان فرهنگی ارائه دهیم. امید است این گام‌های هر چند کوچک، نقش مؤثری در پیشبرد اهداف گروه‌هایی که در یک سازمان تشکیل می‌شوند ایجاد نماید.


 


 
 
تهران - تقاطع بزرگراه شهید مدرس و خیابان بهشتی - پلاک ۵۶
تلفن :۸۸۵۰۳۳۴۱ - ۸۸۵۰۵۴۰۲ - ۰۲۱
دورنگار :۸۸۷۳۰۴۴۶ - ۰۲۱
 
 
صفحه اصلی
کلیه حقوق برای سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی محفوظ می باشد. © ٢٠٠۸