شناشناسایی مخاطبان و ایجاد بانک اطلاعاتی در نمایشگاه کتاب
“
وی افزود: مطالعه تطبیقی، نقد مبتکرانه و عالمانه مکاتب و مناظر فکری معارض، کوشش برای رفع نیازهای علمی و نظری نظام جمهوری اسلامی در حوزه نظامات اجتماعی و رفتاری اسلام، نقادی و بازپیرایی مواریث معرفت علمی بازمانده از پیشینیان، در حوزه دینپژوهی، حکمت و معرفت دینی، نظامات اجتماعی اسلام و بازپیرایی و ارایه مناسب معارف دینی، با لحاظ نظرها و نیازهای نوپدید از جمله اهداف این پژوهشگاه به شمار میآیند.
حسینی با بیان این که پژوهشگاه چهار پژوهشکده با عناوین «پژوهشکده حکمت و دینپژوهی»، «پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی»، «پژوهشکده نظامهای اسلامی» و «پژوهشکده دانشنامهنگاری» مشتمل بر شانزده گروه علمی دارد که در رشتههای مختلف پژوهشی فعالیت دارند، گفت: سازمان انتشارات در راستای اهداف کلان پژوهشگاه به فعالیتهای انتشاراتیاش میپردازد.
وی با اشاره به این که محورهای اصلی فعالیتهای پژوهشگاه در گروههای علمی سازماندهی شدهاند، گفت: تهیه فهرست عنوانهای مطالعاتی، اولویتگذاری، تعریف و تهیه پیش طرح، تأیید صلاحیت محققان، تصویب طرحهای تحقیقاتی، نظارت بر حسن جریان اجرای تحقیقات و تأیید نهایی، از دیگر فعالیتهای این به مرکزند.
مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر این که «تاکنون بیش از 712 عنوان کتاب و مجله تخصصی از سوی این سازمان منتشر شدهاند» عنوان داشت: این مرکز علاوه بر دقت در تحقیقات و آثار پژوهشگاه از نظر رویکرد تحقیق، نوع تحقیق، محتوا و مضمون، سامانه پژوهشی، نگارشی، ادبیات و نثر، از لحاظ فنی و صوری میکوشد در تدوین و انتشار تمامی کتابها شرایط استاندارد و ویژهای را رعایت کند.
وی با اشاره به حضور فعال این مرکز در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی سال و محلی برای عرضه مستقیم کتاب و محصولات فرهنگی به مشتاقان و طالبان علم است و در حقیقت فروشگاه بزرگ کتاب محسوب میشود.
حسینی با توجه به بازدید اقشار گوناگون از نمایشگاه، هدف از حضور این سازمان را این گونه توصیف کرد: سازمان انتشارات با اهداف ارایه مستقیم محصولات به مراجعان و جویندگان آثار خاص، معرفی مستقیم آثار پژوهشی و علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و موسسات وابسته، جذب و شناسایی مخاطبان جدید به صورت چهره به چهره و ایجاد بانک اطلاعاتی و کسب آگاهی از نیاز بازار، در نمایشگاه حضور مییابد.
وی همچنین آشنایی با خواست و تقاضای مخاطبان، رایزنی و همفکری با سایر ناشران در زمینه اعطای نمایندگی فروش و بهرهگیری از تجربیات طرفین در راستای توزیع آثار، فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات با تخفیف مناسب و اطلاعرسانی درباره فعالیتهای سال جدید و آثاری که منتشر خواهند شد، را از دیگر دلایل این حضور بر شمرد.
مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سه جلد نخست مجموعه اندیشه سیاسی متفکران اسلامی به اهتمام محسن مهاجرنیا، را از آثار چاپ نخست این مرکز برای ارایه در نمایشگاه خواند و گفت: کتابهای «ماجرای جدایی حوزه و دانشگاه» اثر سلیمان خاکبان، «اقتصاد منابع طبیعی از منظر اسلام» کاری از سعید فراهانیفرد، «سیر تطور کلام شیعه(دفتر دوم؛ از عصر غیبت تا خواجه نصیرالدین طوسی)» به قلم محمدصفر جبرئیلی و «فلسلفه فلسفه اسلامی» نوشته عبدالحسین خسروپناه از دیگر آثار این موسسه برای ارایه در نمایشگاهند.
وی همچنین کتابهای «منطق فهم دین؛ دیباچهوارهای بر روششناسی اکتشاف گزارهها و آموزههای دینی» نوشته حجتالاسلام علیاکبر رشاد، «بیولوژی نص؛ نشانهشناسی و تفسیر قرآن» کاری از علیرضا قائمینیا، «اصول تفکر سیاسی در قرآن» به قلم محمدزارع قراملکی، «آواز عقل سرخ» از عباس بخشندهبالی، «مجموعه چهل جلدی چلچراغ حکمت» و « کوله پشتی طلبگی» نوشته قنبرعلی تیموری را از دیگر آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیاند خواند که علاقهمندان میتوانند آنها را در غرفه این مرکز در نمایشگاه مشاهده کنند.
بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با حضور ناشران داخلی و خارجی از 15 تا 25 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار میشود.
“