حرفه ای نباشیم ضرر می کنیم.
“
آقای حسینی، مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تاریخ 20/8/87 با خبرگزاری کتاب ایران درباره راهکارهای تعامل قانونی ناشر و مولف به گفت و گو نشست. به گفته مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، وقتی اصول حرفهای در روابط ناشر و مولف حاکم نباشد، ممکن است عدهای به فکر سودجویی بیفتد.
سیدغلامرضا حسینی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، افزود: به دلیل نقش مؤثر صنعت نشر در عرصه فرهنگ، اندیشه، سیاست، اقتصاد و … کشورهای توسعه یافته، اهمیت ویژهای برای آن قایلند و همین امر موجب تدریس علم نشر به صورت رشته مستقل دانشگاهی در برخی از کشورهای جهان شده است.
حسینی در ادامه این موضوع دانشهای جامعه شناسی، مردم شناسی، روانشناسی اجتماعی، سیاست، حقوق، علوم و فنون تکثیر و نشر الکترونیک را از عناصر تشکیل دهنده علوم نشر برشمرد.
وی با اشاره به اینکه صنعت نشر، پل ارتباطی میان نویسندگان، پژوهشگران، محققان و هنرمندان با خوانندگان است، ابراز داشت: بر اساس دانش، تخصص، مهارت و سرمایه ناشر، یک نسخه از یک اثر مکتوب به شمارگان فراوانی از یک اثر تبدیل میشود.
مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره مشکلات صنعت نشر کشور تصریح کرد: نبود زیرساخت و سیاستگذاری مناسب و دانش فنی، تنها بخشی از مشکلات نشرند که در کنار آن نباید از شناخت مخاطب، بازار مصرف، کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش و تعدد ناشران غیر فعال غافل شد.
حسینی اذعان داشت: کمتر پیشهای را میتوان یافت که همچون نشر پر ماجرا و پر مخاطره و با وجود همه سختیهایش، پر تأثیر و شیرین باشد.
مسوول انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مقایسه صنعت نشر ایران با کشورهای توسعه یافته، گفت: در کشورهای توسعه یافته، ناشری فعال به شمار میرود که سالانه 250 عنوان کتاب چاپ کند و در کشورهای در حال توسعه این رقم به 100 عنوان میرسد و در ایران معیار انتشار حدود 40 عنوان کتاب است و برای تمدید سالانه پروانه نشر تنها چاپ پنج عنوان کتاب کفایت میکند!
وی درباره راهکارهای حمایت از حقوق ناشران و مؤلفان خاطر نشان کرد: ابتدا باید شرایط بین ناشر و مؤلف تبیین شود و با استفاده از نظر کارشناسان خبره حقوق و در نظر گرفتن قوانین جاری، از امکان تفسیرهای متفاوت بندهای قراردادها جلوگیری کرد.
حسینی، حفظ شأن علمی و صداقت مولف را از جمله حقوق مولفان در تعامل با قشر ناشر دانست و گفت: سرعت در چاپ، توزیع، تبلیغ و عرضه مناسب اثر و ایجاد شرایط پرداخت عادلانه، از دیگر اصولی هستند که ناشران باید در برابر نویسندگان آنها را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: سوق دادن قوانین به سوی حمایت از نشر حرفهای، ضرورتی اجتنابناپذیر است. در همین مدت کوتاه حذف سیاست نامناسب کاغذ یارانهای و هدفمند کردن بودجه آن به نفع مخاطب، باعث تغییر الگوی نشر شد.
مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تصویب قوانین جدیدی برای حمایت از صنعت نشر، بیان کرد: با بهرهگیری از تجارب بومی و فرابومی و در نظر داشتن دورنمای جهانی «طرح جامع ساماندهی صنعت نشر»، قرار گرفتن تهیه و تصویب قوانین آن در دستور کار مجلس شورای اسلامی، ضروری به نظر میرسد.
حسینی در ادامه این موضوع دانشهای جامعه شناسی، مردم شناسی، روانشناسی اجتماعی، سیاست، حقوق، علوم و فنون تکثیر و نشر الکترونیک را از عناصر تشکیل دهنده علوم نشر برشمرد.
وی با اشاره به اینکه صنعت نشر، پل ارتباطی میان نویسندگان، پژوهشگران، محققان و هنرمندان با خوانندگان است، ابراز داشت: بر اساس دانش، تخصص، مهارت و سرمایه ناشر، یک نسخه از یک اثر مکتوب به شمارگان فراوانی از یک اثر تبدیل میشود.
مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره مشکلات صنعت نشر کشور تصریح کرد: نبود زیرساخت و سیاستگذاری مناسب و دانش فنی، تنها بخشی از مشکلات نشرند که در کنار آن نباید از شناخت مخاطب، بازار مصرف، کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش و تعدد ناشران غیر فعال غافل شد.
حسینی اذعان داشت: کمتر پیشهای را میتوان یافت که همچون نشر پر ماجرا و پر مخاطره و با وجود همه سختیهایش، پر تأثیر و شیرین باشد.
مسوول انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مقایسه صنعت نشر ایران با کشورهای توسعه یافته، گفت: در کشورهای توسعه یافته، ناشری فعال به شمار میرود که سالانه 250 عنوان کتاب چاپ کند و در کشورهای در حال توسعه این رقم به 100 عنوان میرسد و در ایران معیار انتشار حدود 40 عنوان کتاب است و برای تمدید سالانه پروانه نشر تنها چاپ پنج عنوان کتاب کفایت میکند!
وی درباره راهکارهای حمایت از حقوق ناشران و مؤلفان خاطر نشان کرد: ابتدا باید شرایط بین ناشر و مؤلف تبیین شود و با استفاده از نظر کارشناسان خبره حقوق و در نظر گرفتن قوانین جاری، از امکان تفسیرهای متفاوت بندهای قراردادها جلوگیری کرد.
حسینی، حفظ شأن علمی و صداقت مولف را از جمله حقوق مولفان در تعامل با قشر ناشر دانست و گفت: سرعت در چاپ، توزیع، تبلیغ و عرضه مناسب اثر و ایجاد شرایط پرداخت عادلانه، از دیگر اصولی هستند که ناشران باید در برابر نویسندگان آنها را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: سوق دادن قوانین به سوی حمایت از نشر حرفهای، ضرورتی اجتنابناپذیر است. در همین مدت کوتاه حذف سیاست نامناسب کاغذ یارانهای و هدفمند کردن بودجه آن به نفع مخاطب، باعث تغییر الگوی نشر شد.
مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تصویب قوانین جدیدی برای حمایت از صنعت نشر، بیان کرد: با بهرهگیری از تجارب بومی و فرابومی و در نظر داشتن دورنمای جهانی «طرح جامع ساماندهی صنعت نشر»، قرار گرفتن تهیه و تصویب قوانین آن در دستور کار مجلس شورای اسلامی، ضروری به نظر میرسد.
“