سبد خرید

تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ناشران

سیدغلامرضا حسینی، مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایران(ایبنا)، گفت: در دو سال اخیر با توجه به رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالاخص معاونت امور فرهنگی شرایط برای حضور ناشران فعال و حرفه‌ای در عرصه نشر هموارتر شده‌است.
 وی افزود: اصلاح برخی امور از جمله اقدام شایسته حذف یارانه کاغذ موجبات قطع سودجویی برخی فرصت طلبان را فراهم آورد در اصل این اقدام موجب شد تا علاوه بر تثبیت قیمت کاغذ در بازار، قیمت پشت جلد کتاب‌ها نیز واقعی‌تر شود. 
حسینی تصریح کرد: تغییر در روش خرید کتاب و مخاطب محور نمودن آن اقدام قابل تقدیر دیگری است که از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرفت، در واقع دریافت کننده سوبسید واقعی مخاطب کتابخانه‌های تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند. البته این امر باعث می‌شود بخشی از مشکلات توزیع آثار مناسب رفع گردد.
 وی در خصوص مهمترین مشکلات ناشران عنوان کرد: نشر یک فعالیت صنعتی و اقتصادی است. هرگاه قیمتی برای یک کالا تعریف می‌شود ماحصل این کار (تولید، توزیع) یک فعالیت اقتصادی خواهد بود. عدم حرفه‌ای گری، عدم اطلاع کافی از علوم نشر، مخاطب، بازار مصرف، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، تعدد ناشران غیر فعال از اصلی‌ترین مسائل صنعت نشر کشور هستند.
 مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای بهتر شدن تعامل ناشران و وزارت ارشاد اظهار داشت: حمایت از ناشران حرفه‌ای که در حوزه‌های تخصصی فعالیت می‌کنند، فراهم نمودن تسهیلات مناسب جهت تغییر وضعیت ناشران دارای مجوز نشر موقت که دارای فعالیت ویژه هستند به ناشر دائم و حمایت از نشر آثار فاخر بالاخص در حوزه علوم انسانی می‌تواند سطح تعاملات فعلی ناشران با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ارتقا دهد.
 وی در پایان یادآور شد: ترویج و توسعه کتابخوانی و رساندن کتاب به مخاطب در راستای هدفمند نمودن یارانه‌ها از دیگر اقداماتی است که می‌توان برای افزایش تعامل ناشران با وزارت ارشاد بیان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...
preloader