کتاب مهمترین رسانه دینی
“
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیدغلامرضا حسینی، مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بیتردید اهمیت کتاب به ویژه آثار دینی را از آنجا میشود درک کرد که خداوند متعال معجزه محبوبترین فرستادهاش حضرت محمد(ص) را در قالب کتاب قرار دادهاست.
وی افزود: در شرایط فعلی پرداختن به تحقیق دقیق، جامع و منسجم پیرامون زیرساختهای اندیشههای دینی و زدودن پیرایههای موهوم از ساحت دین، امری ضروری است. اهتمام به نوآوری و رفع برخی بنبستها در قلمرو اندیشه دینی و نظامات اجتماعی اسلام نیز یکی دیگر از ویژگیهای تحقیقات حوزه دین است.
وی در خصوص علاقمندی مخاطبان به کتابهای حوزه دین اضهار داشت: بر اساس آمارهای رسمی منتشره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالهای اخیر، بخش قابل ملاحظهای از آثار مکتوب در حوزه دین و علوم انسانی بوده است و این امر نشانگر استقبال مخاطبان، بالاخص نسل جوان از این مباحث است.
حسینی مشکلات کنونی کتابهای دینی را موازی کاری، چاپ آثار با بنیه ضعیف علمی و تحقیقاتی و در برخی موارد نشر آثاری با مضامین غیر کارشناسی، عنوان کرده و افزود: برای افزایش مخاطبان کتابهای دینی میتوان تحقیق، تألیف، ترجمه و نشر آثار علمی و کاربردی را فراخور نسل معاصر در زمینههای پایههای تفکر دینی، حکمت و کلام اسلامی گسترش داد و همچنین میتوان به نقد و بررسی علمی مواضع مکاتب فکری معارض و پاسخگویی دقیق به شبهات مطروحه از سوی آنان پرداخت.
حسینی در پایان گفت: تحقیق و نشر موضوعات بدیع، نظریههای جدید، نقد عالمانه و اساسی موجبات گرایش هرچه بیشتر مخاطبان را به کتابهای حوزه دین فراهم میآورد.
وی افزود: در شرایط فعلی پرداختن به تحقیق دقیق، جامع و منسجم پیرامون زیرساختهای اندیشههای دینی و زدودن پیرایههای موهوم از ساحت دین، امری ضروری است. اهتمام به نوآوری و رفع برخی بنبستها در قلمرو اندیشه دینی و نظامات اجتماعی اسلام نیز یکی دیگر از ویژگیهای تحقیقات حوزه دین است.
وی در خصوص علاقمندی مخاطبان به کتابهای حوزه دین اضهار داشت: بر اساس آمارهای رسمی منتشره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالهای اخیر، بخش قابل ملاحظهای از آثار مکتوب در حوزه دین و علوم انسانی بوده است و این امر نشانگر استقبال مخاطبان، بالاخص نسل جوان از این مباحث است.
حسینی مشکلات کنونی کتابهای دینی را موازی کاری، چاپ آثار با بنیه ضعیف علمی و تحقیقاتی و در برخی موارد نشر آثاری با مضامین غیر کارشناسی، عنوان کرده و افزود: برای افزایش مخاطبان کتابهای دینی میتوان تحقیق، تألیف، ترجمه و نشر آثار علمی و کاربردی را فراخور نسل معاصر در زمینههای پایههای تفکر دینی، حکمت و کلام اسلامی گسترش داد و همچنین میتوان به نقد و بررسی علمی مواضع مکاتب فکری معارض و پاسخگویی دقیق به شبهات مطروحه از سوی آنان پرداخت.
حسینی در پایان گفت: تحقیق و نشر موضوعات بدیع، نظریههای جدید، نقد عالمانه و اساسی موجبات گرایش هرچه بیشتر مخاطبان را به کتابهای حوزه دین فراهم میآورد.
“