به مناسبت راهاندازی یک کتابفروشی جدید در خیابان انقلاب/ قدم به قدم تا یک رویداد شیرین فرهنگی…
“
از حضور در بورس بازار کتاب میتوان به عنوان مهمترین اقدام برای توزیع و ترویج کتاب یاد کرد.
چند وقتی خبرهای ناخوشایندی از تغییر کاربریهای فروشگاههای کتاب راستهی خیابان انقلاب به صنوف دیگر شنیده میشد که خاطر علاقمندان به کتاب و کتابخوانی را آزرده میکرد.
راهاندازی و افتتاح فروشگاه کتاب اندیشه یک رویداد شیرین فرهنگی است. در این خصوص جناب آقای سیدغلامرضا حسینی مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفتگویی با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس انجام دادهاند که در ادامه میخوانیم.
سیدغلامرضا حسینی مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این باره به فارس گفت: این روزها در حال بازسازی و راهاندازی یک فروشگاه در خیابان انقلاب روبروی درب اصلی دانشگاه هستیم، علاقمند بودیم پاتوقی متفاوت و متناسب برای اهالی اندیشه و کتاب در اصلیترین راستهی فرهنگی کشور که خیابان انقلاب و نزدیکترین محل به دانشگاه داشته باشیم که به لطف خدا این توفیق دست داد و در حال تحقق است.
وی درباره آثاری که قرار است در فروشگاه کتاب اندیشه عرضه شود توضیح داد: براساس تأمل و طراحی انجام شده بناست این مکان پاتوقی باشد برای گپ و گفت و ترویج فرهنگ و اندیشه اسلامی خصوصاً در حوزهی علوم انسانی ـ اسلامی، محلی که عرضه کننده برترین و تازهترین آثار منتشره این حوزه باشد.
حسینی با اشاره به ویژگیهای این فروشگاه گفت: فروشگاه کتاب اندیشه دقیقاً روبروی درب اصلی دانشگاه تهران واقع شده و حدود 75 متر فضای مفید دارد که پنجاه متر آن در همکف و الباقی در نیم طبقه دوم با لحاظ امکان نشستن و مطالعه کتاب توسط مراجعین واقع شده است.
در حال حاضر فروشگاه در دست بازسازی و تعمیر و تجهیز است، و به امید خدا تا قبل از پایان مهرماه طی مراسمی با حضور شخصیتهای فرهنگی و دوستداران کتاب و کتابخوانی افتتاح خواهد شد.
حسینی در خاتمه درباره توسعه ویترین کتاب و تقویت چرخه نشر مؤثر گفت: با احتساب بالای ده هزار مجوز نشر، باید گفت در کشور تعداد قابل توجهی ناشر به بخش اول چرخه نشر یعنی تولید محتوا و انتشار کتاب میپردازند، در حالی که در مقابل کل فروشگاههای کتاب که شامل فروشگاههای لوازمالتحریر و … هم میشوند و باید عهدهدار بخش توزیع و فروش چرخه نشر باشند حدود دو هزار واحد است. این نسبت باید به نفع کتابفروشیها تغییر کند به همین جهت توسعه ویترین کتاب یک مسأله مهم و راهبردی است.
عرضه کتاب فیزیکی و محصولات فرهنگی که محتوا را منتقل میکنند نیازمند مواجهه مخاطب به صورت مستقیم با محصول است، در واقع بهترین راه انتخاب تورق کتاب است، ممکن است بشود بخشی از این اطلاعات را از طریق سایر روشهای اطلاعرسانی در اختیار مخاطب قرار داد ولی قطعاً در مورد کتاب، ارتباط مستقیم مؤثرتر است و به انتخاب دقیقتر کمک میکند.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960629000816
“