Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

۲ اثر از پژوهشگاه در میان نامزدهای جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نامزدهای گروه «علوم سیاسی» و گروه «فقه و اصول» چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از سوی دبیرخانه این جایزه معرفی شدند.

  • در بخش «فقه و اصول» کتاب «اصول فقه و هرمنوتیک روش‌شناختی»، تألیف دکتر مسعود فیاضی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به عنوان نامزد چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران سال معرفی شد.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است: 

«اصول فقه» روش­‌شناسی استنباط احکام شرعی در فقه است و از این جهت در زمره­ی دانش‌­های آلی طبقه­ بندی می‌شود. از آنجا که قرآن کریم، سنت شریف و عقل منابع اصلی استنباط احکام شرعی هستند پس در اصول فقه از قواعد و ابزارهای لازم برای استنباط احکام از منابع مزبور بحث می­‌شود. در بین سه منبع مزبور دو منبع مهم یعنی قرآن کریم و سنت شریف، به صورت متنی در اختیار ما هستند و از این جهت بخش عمده‌­ای از مباحث اصول فقه باید ناظر به طریقه استنباط احکام از آنها باشد. بخش “مباحث الفاظ” متولی به انجام رساندن همین رسالت است و می­‌کوشد ابزارهایی را در اختیار فقیه قرار دهد تا فقیه با کمک آنها بتواند مراد شارع را از این دو منبع متنی بفهمد و حکم شرعی موضوع مورد بحث را معین نماید. عمده ابزارهای استنباطی نیز که در این بخش مورد بحث قرار می­‌گیرند، برگرفته از رویه­‌های عقلایی در محاورات عرفیشان هستند، زیرا شارع مقدس در بیان مراداتش هیچ رویه دیگری غیر از رویه جاری عقلا در محاورات عرفیشان ندارد. از این جهت، در این بخش با دقت و موشکافی بسیار،­ قواعد و ابزارهای استنباطی مزبور مورد بحث قرار گرفته و حدود و ثغور آنها معین گشته‌­اند. فصولی همچون اوامر، نواهی، مفاهیم، عام و خاص، مطلق و مقید و مجمل و مبین که بخش اصلی مباحث الفاظ اصول فقه را تشکیل می­‌دهند به این مهم می‌­پردازند.

  • همچنین در بخش «علوم سیاسی»کتاب «جمهوری اسلامی ایران و امنیت منطقه‌ای»، تألیف دکتر غلامعلی سلیمانی در گروه سیاست پژوهشگاه، به عنوان نامزد چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شناخته شد. در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است:بعد از پایان جنگ سرد، مناطق اهمیت خود را باز یافته‌اند. با این وجود آسیای جنوب غربی یکی از غیرهمگراترین مناطق جهان است و با وجود اشتراکات فرهنگی و تمدنی این منطقه مهم هنوز نتوانسته گام‌های موثری برای همگرایی بردارد و ادامه این روند آسیب‌های زیادی به میراث مادی و معنوی منطقه زده و در عین حال به تداوم  بحران در اشکال مختلف آن دامن زده است. با پیروزی انقلاب اسلامی، راهبرد نه شرقی و نه غربی، ترتیبات امنیتی رژیم پهلوی را به خاطر پیوند آن با منافع غرب در منطقه برنمی‌تافت، ضمن اینکه با بلوک شرق و متحدان اقماری و منطقه‌ای آن نیز سرسازگاری نداشت. بنابراین رویکرد جدیدی در سیاست منطقه‌ای ایران شکل‌گرفت. تبیین رویکرد جمهوری اسلامی ایران، جایگاه منطقه در ایران پسا انقلابی و امنیت منطقه‌ای را می‌توان مهمترین دغدغه پژوهش حاضر دانست.

مراسم پایانی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بهمن ماه، با معرفی برگزیدگان و کتاب‌های شایسته قدردانی برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *